Sociale veiligheid
Schoolcontactpersoon, externe vertrouwenspersonen en klachtenregeling
Voor
klachten over ongewenst gedrag op school kunnen leerlingen, ouders en
leerkrachten terecht bij een externe vertrouwenspersoon. De meest voorkomende
vormen van ongewenst gedrag zijn:
-seksuele
intimidatie,
-pesten,
-agressie
-discriminatie.
Daaronder
vallen niet de klachten die betrekking hebben op onderwijskundige zaken, noch
de klachten over de organisatie en inrichting van de school. Dit soort klachten
worden direct met de betrokken leerkracht of directie besproken. Als er in die
situaties sprake is van klachten over de bejegening, dan worden ze wél door de externe
vertrouwenspersoon in behandeling genomen.
Binnen
elke school is er een schoolcontactpersoon (een interne vertrouwenspersoon),
die voor de eerste opvang zorgt en zo nodig verwijst naar de externe
vertrouwenspersoon.
Ouders
en leerlingen kunnen ook rechtstreeks contact opnemen met een van de externe
vertrouwenspersonen. De externe vertrouwenspersonen hebben een onafhankelijke
positie.
Dat betekent onder meer dat zij geen meldplicht hebben naar
de schoolleiding als het gaat om seksuele intimidatie of misbruik van een
medewerker van de school met een leerling.
De
externe vertrouwenspersonen zijn er voor de klager. Zij begeleiden hem/haar bij
behandeling van klachten door:
-vertrouwelijk en zorgvuldig om te gaan met informatie.
-zelfstandig en onafhankelijk op te treden als aanspreekpunt.
-te zorgen voor een eerste opvang na een klacht.
-samen met klager te zoeken naar oplossingen en na te gaan op oplossingen in
de informele sfeer tot de mogelijkheden behoren.
-te onderzoeken of bemiddeling de geëigende weg is voor een oplossing.
-het verstrekken van informatie over procedures, de werkwijze van de interne
en de strafrechtelijke klachtenprocedures en te helpen bij het formuleren van
de klacht.
-indien nodig te verwijzen naar externe hulpverleningsinstantie(s); voor de
meeste instellingen is Bureau Jeugdzorg de ‘voordeur’.
Heeft u een klacht
over seksuele intimidatie, pesten, bejegening, discriminatie en/of agressie,
neem dan contact op met de interne contactpersoon van de school of met een van
de externe vertrouwenspersonen.
Op de schoolwebsite vindt u de contactgegevens van de schoolcontactpersoon.
Contact met de externe vertrouwenspersonen
de heer J. (Johan) Kippers
tel.nr: 06-51 78 34 05
e-mail: johan@kippershrm.nl
mevrouw H. (Helga) van Silfhout
tel.nr:
06-34 88 07 00
e-mail: helgavansilfhout@gmail.com
Klachtenregeling
Wij doen ons best de leerlingen zo goed mogelijk te
bedienen. Dat neemt niet weg dat er dingen fout kunnen gaan. Is dit u overkomen,
en wilt u daarover een klacht indienen? Ga dan eerst in gesprek met de school, zodat deze met u naar een oplossing
kan zoeken of maak gebruik van de klachtenregeling.
Klachtenregeling Poolster 15 december 2014
Anti-pest coördinator
Het Ministerie
van Onderwijs heeft bepaald dat elke school (basis-,
middelbaar en speciaal -) verplicht is een anti-pest coördinator te hebben en
een anti-pestprogramma in te voeren. In het anti-pestprogramma van de school staat beschreven
hoe de school pestgedrag signaleert en aanpakt. Door het pestprotocol te
volgen ontstaat een samenwerking tussen alle betrokkenen om pesten te voorkomen
of op te lossen.
Wie doet wat bij pesten op school?
Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk geweld
Alle Poolster leerkrachten hebben de cursus Meldcode Kindermishandeling
en Huiselijk geweld gevolgd, of gaan dat doen.
Een meldcode voor huiselijk geweld en kindermishandeling helpt
professionals goed te reageren bij signalen van dit soort geweld. Bijvoorbeeld
huisartsen, leerkrachten en medewerkers van jeugdinrichtingen. Sinds 1 juli
2013 zijn beroepskrachten verplicht zo’n meldcode te gebruiken bij vermoedens
van geweld in huiselijke kring. Een meldcode beschrijft in vijf stappen wat professionals
moeten doen bij vermoedens van geweld.
De aandachtsfunctionaris Kindermishandeling en Huiselijk geweld
De aandachtsfunctionaris huiselijk geweld en
kindermishandeling heeft geen taak bij pesten op school. Het werkgebied is,
zoals de naam al aangeeft, niet gericht op schoolse zaken, maar op de
thuissituatie. De school is de ‘vindplaats’ voor misstanden thuis.
De aandachtsfunctionaris heeft een belangrijke rol bij
de naleving van de interne procedure van de meldcode en zorgt voor een
kwalitatief goed verlopende procedure bij een vermoeden van huiselijk geweld en
kindermishandeling.
De aandachtsfunctionaris is consulent en
gesprekspartner voor ouders of een collega die een geval van huiselijk geweld
en kindermishandeling vermoeden op grond van eigen waarneming of door
informatie van derden. De aandachtsfunctionaris zal een zorgplan opstellen voor
de begeleiding van het gezin. De aandachtsfunctionaris zal bemiddelen bij
problemen of knelpunten bij relevante ontwikkelingen (landelijk en regionaal)
t.a.v. huiselijk geweld en kindermishandeling volgen en de literatuur bijhouden.
Heeft u, ouder of leerkracht, vermoeden van een geval van
kindermishandeling of huiselijk geweld? Neem dan contact op met de aandachtsfunctionaris van de school. Op de schoolwebsite vindt u de contactgegevens.